Saturday 23 August 2014

Progress Kerja-kerja Infra

         Setelah penat lelah dan melayan kerenah pekerja tapi hasilnya amat menggembirakan.  Saya dapat lihat kebun yang bersih, rapi dengan jalan kebun yang boleh kereta saya masuk dengan mudah.

          Memanglah kerja-kerja ini amat memenatkan kerana saya berulang-alik dari rumah ke kebun.  Minyak petrol habis kena keluar ke pekan, angkut air,  beli makan tengahari untuk saya dan pekerja kena keluar ke pekan dsn.  Kalau pada mula saya bakar rumput yang telah di potong.  Matahari membakar kulit, menyimbah keringat tapi pada pertengahan Ogos ini mula hujan.  Setiap hari hujan, baik untuk menanam benih-benih pokok tapi apa boleh buat kerja-kerja pembersihan belum habis di laksanakan. 


          Kerja-kerja ini perlu kerana di tempat ini banyak babi yang merosakkan tanaman.  Saya pernah menanam pokok kecil (anak pokok) sebanyak 150 pokok. Pokok-pokok di cabut untuk mendapatkan cacing yang tinggal sekarang ini tinggal kurang dari 10 pokok..... ruginya rasa..  




Sesuatu yang amat memeranjatkan saya, tengah saya menebas dan JBC-backhoe membuat parit sekumpulan babi (7-9 ekor) dengan laju melintas.  Bukan saya aje yang terkejut, pemandu back-hoe pun terkejut.....












No comments:

Post a Comment