Monday 18 August 2014

Bermula lah Perjalanan

Saya mempunyai 3 bidang tanah yang berukuran lebih kurang 3 ekar sekeping.  Ini bermakna saya akan melaksanakan projek baru saya ini di atas 9 ekar tanah.  Dua bidang tanah ini saya telah usahakan dengan tanaman gaharu tetapi oleh kerana kurang pengalaman, saya hanya menanam kurang dari 1,000 pokok dalam 6 ekar tanah tersebut.  Jika mengikut ukuran sebenar 1 ekar tanah boleh di muatkan dengan 1,000 pokok gaharu.  Jadi jika di lihat pokok-pokok saya itu amat jarang-jarang sekali.


kerja-kerja membersih dan menebas

Jadi bermula lah perjalanan saya berbincang dengan orang Jabatan Pertanian dari Putrajaya hingga ke Batu Gajah, Perak dan seterusnya lawatan ke tapak kebun di Temoh, Perak.




           Atas nasihat yang diberikan saya meneroka satu projek baru iaitu penanaman limau purut.  Saya sendiri telah berbincang dengan pengusaha kilang di Gombak, Kuala Lumpur yang mengusahakan rempah ratus.  Permintaan yang stabil dengan pengeluaran yang tidak menentu menyebabkan pengeluaran kilang ini selalu terganggu.  Beliau juga telah ke Thailand untuk mendapatkan bahan mentah tetapi kualiti daun limau purut di dapati kurang bermutu.  Walaupun cantik daun nya tetapi aroma nya kurang berbanding dengan daun limau purut tempatan.

           Saya telah berbincang dan telah mendapat surat sokongan dari beliau yang menjanjikan hasil tanaman saya dapat di ambil dan dibelinya.  Satu bidang tanah lagi adalah kebun sawit saya yang telah tua dan mengalami kerosakan dalam batang sawit tersebut menyebabkan ia tidak mngeluarkan hasil yang sepatutnya.  Saya mengambil keputusan untuk melupuskan tanaman sawit ini dan di gantikan dengan tanaman lain seperti limau purut ini.  


Lawatan Dari Institut Pertanian Titi Gantong dan Jabatan Pertanian Tapah

No comments:

Post a Comment