Tuesday 12 August 2014

Aku jadi Petani



Bermula perjalanan selepas mendengar saranan dari rakan-rakan dan Jabatan Pertanian.  Mengikut Tn Hj Redha dari Jabatan Pertanian, Putrajaya tanaman herba menjanjikan pulangan yang baik dan lebih konsisten.  Beliau memberikan beberapa jenis herba yang berpotensi tetapi adalah lebih baik jika saya buat penyelidikan sendiri terlebih dahulu.

Selepas menilai data dan maklumat yang terdapat di internet – sumber yang lebih senang di capai.  Herba merupakan salah satu inisiatif dibawah EPP (entry-point project) PEMANDU di bawah Jabatan Perdana Menteri.  Saya dapat meneliti potensi dan melangkah untuk mendapatkan seberapa maklumat yang perlu sebelum memulakan projek ini. Diantara herba yang tersenarai ialah
1. Tongkat ali
2. Kacip fatimah
3. Dukung anak
4. Hempedu bumi
5. Misai kucing
6. Pegaga
7. Roselle
8. Belalai gajah
9. Mengkudu
10. Halia
11. Mas cotek
12. Sireh/kaduk
13. Sambung nyawa
14. Merungai
15. Peria katak
16. Lempoyang
17. Gelenggang
18. Senduduk

Saya dapat berhubung dengan bahagian komoditi di Jabatan Pertanian Serdang dan berjumpa dengan beberapa orang pegawai di sana.  Saya juga telah di MARDI untuk bertanyakan mengenai potensi herba-herba.  Walaupun penemuan awalan di MARDI tidak berapa memberangsangkan, kerana mereka  mendapatKan geran penyelidikan sahaja.  Input lain lebih senang di dapati dari rakan-rakan di Institut Perhutanan Malaysia (FRIM).

No comments:

Post a Comment