Wednesday 20 August 2014

Kerenah Pekerja

Pada asalnya saya mempunyai masalah pekerja dan terpaksa membuat kerja-kerja sendiri dan bantuan keluarga saya (isteri dan anak).  Saya kemudian mendapat pertolongan dari rakan dari Tapah Road yang meminjamkan pekerja beliau dari Indonesia.  Lepas 2 minggu, 2 orang pekerja dari Bangladesh menawarkan diri.  Sekarang saya terlebih pekerja.  Setiap pekerja berbeza kerenahnya pula...


          Pada awalnya saya mendapat pekerja Indonesia (indon).  Pada mula-mula bekerja, dia ni amat bagus dan rajin.  Jika saya call handphone dia cepat-cepat angkat. Sudah minggu ketiga berbagai alasan pulak, badan sakit, tak biasa kerja kebun dsn, sedangkan dia kerja kontrak dan angkat buah sawit jauh lebih teruk penatnya.  Saya buat diamkan sahaja dan minggu keempat saya call pun dia tak angkat.


          Alhamdulillah, ketika itu juga seorang warga Bangladesh bertanya saya, ada kerja tak kerana dia nampak saya memotong rumput dan membersihkan kebun seorang diri.  Apabila di tanya, ada berapa orang yang nak berkerja, dia kata ‘ saya ada 6 orang, abang boleh pilih mana satu pun boleh’ . Wah, pucuk di cita, ulam yang datang.  Dia minta saya ambil mereka di rumah pekerja kerana mereka tidak mempunyai kenderaan.  Mereka bekerja di ladang itik di lombong dan majikan mereka berbangsa cina.  Sedih saya melihat keadaan mereka tinggal.  Beratap dan berdindingkan zink sahaja tetapi saya tidak mahu banyak komen.

          Pagi lagi mereka dah call saya, ‘ abang hari ini ada datangkan?’.  Saya lihat baru pukul 7.00 pagi.  Saya ambil mereka pukul 8.30 pagi dan mereka mula buat kerja sehingga saya suruh mereka makan tengahari.  Mereka sambung balik sehingga pukul 4.00 petang kerana saya pun dah penat menunggu untuk hantar mereka pulang.  Setelah 2 minggu, pekerja Indon tu call saya, ‘ bos kenapa bagi sama Bangla’.  Saya nyatakan yang dia sendiri yang kata sakit-sakit dan kerja menebas tidak biasa.  Mereka pulak merayu dan saya nyatakan buatlah kerja di kebun bersebelahan.  Itu pun nasib dia baik, saya ada 3 keping tanah kebun yang nak di usahakan.


Briefing Session untuk Pekerja Bangladesh



Barulah saya dapat duduk.....

No comments:

Post a Comment