Wednesday 13 August 2014

Lawatan ke Kebun Limau Purut

Lawatan juga saya lakukan ke ladang rakan saya yang mengusahakan tanaman limau purut.




Saya teringat pesanan dari arwah bapa mertua saya yang amat gigih mengusahakan kebun untuk pertanian.  Beliau menyatakan orang kita boleh tanam apa sahaja jika di lakukan dengan tekun tetapi selalu gagal kerana kita tidak dapat pasaran yang baik atau di permainkan oleh orang tengah.  Pengalaman beliau menanam tanaman sayur kacang panjang yang telah di sarankan oleh pemborong cina.  Pada asalnya pemborong membeli dengan harga RM1.20 sekilo walaupun ketika itu harga pasaran ialah RM3.00/kilo.  Kemudian dia di beritahu harga telah turun dan hanya boleh membeli dengan hara RM0.80/kilo tetapi masih boleh bertahan. 

          Pada ketika itu beliau telah mengusahakan hanya 3 ekar sahaja tetapi bagi penanam sayur 3 ekar memang cukup besar.  Hasil yang di keluarkan dengan baja yang cukup boleh mengeluarkan bertan-tan kacang panjang.  Harga kemudian semakin jatuh dengan mendadak sehingga hanya 20sen/kilo.  Pelbagai alasan diberikan tetapi masih mengambil hasil tanaman tersebut. Beliau mencari jalan menjual di sekeliling kampong tetapi siapa yang hendak membeli dengan kuantiti yang banyak dan setiap hari. Oleh kerana marah dan tidak dapat ‘cover upah’ dan penat lelah, beliau mengambil keputusan racun dan bakar semasa lori peraih itu datang.  Peraih tersebut marah dan menyatakan 20sen pun  lebih baik dari dibakar dan cuba mengambil sendiri.  Dia suruh semua ahli keluarga tolong mengutip hasil tanpa upah pekerja.  Begitu pandai mereka ini sehingga menyarankan ahli keluarga tidak dibayar upah. Ini bermakna pasaran masih ada cuma di permainkan oleh orang tengah. Keadaan ini berlaku pada tahun 1980an lagi.

          Pasaran merupakan faktor yang penting dalam kejayaan hasil pertanian dan pihak agensi kerajaan tidak boleh kita diharapkan.  Apabila di tanya kenapa tidak meminta nasihat dengan FAMA, beliau menjawab kerenah birokrasi dan nasihat tidak menampakkan hasil yang baik.  “Mereka makan gaji kalau hasil tak terjual pun, gaji mereka tetap sama.  Tengok aje lori-lori FAMA yang tersadai tu” sambil menunjukan saya lori FAMA yang di letakkan di tepi jalan di Kampong Tengah.

          Pengalaman mengajar kita, samada berjaya mahupun gagal.  Baik dijadikan panduan, tak baik dijadikan sempadan dan iktibar.  Saya berminat dengan pertanian sejak kecil lagi.  Saya menanam sayur-sayuran di keliling rumah semasa saya masih berumur 12 tahun lagi.  Walaupun saya tinggal di bandar, saya sempat menanam kacang panjang, bendi, tomato, cili dsn.  Tidaklah banyak sekadar dapat di nikmati oleh keluarga saya sahaja.  Walaupun bidang yang saya ceburi secara akademik bukan dalam pertanian kerana dulu-dulu kita tidak mempunyai pilihan.  Apa yang di tawarkan itulah yang kita pelajari.

          Saya sebenarnya boleh dikatakan berjaya dalam bidang akademik kerana dapat melanjutkan sehingga peringkat Ph.D. , tetapi minat saya dalam pertanian mendorong saya untuk melakukan kerja-kerja bertani.  Pelajar universiti saya terperanjat melihat gambar saya di facebook dimana saya sedang memotong rumput, membakar sampah dsn.  Disatu masa mereka nampak saya mengajar, bergambar dan berbincang bersama menteri dan dalam ruang yang lain menyiram pokok, menebas dan membakar sampah di kebun. Hahaha... apa pun saya gembira dan seronok melakukan nya.  Alhamdulillah....

No comments:

Post a Comment