Monday 18 August 2014

Kebun sebelum mula projek

Sebelum ini saya bertugas di Kuala Lumpur dan jarang balik untuk mengerjakan kebun-kebun saya.  Ini kerana kesibukan dengan kerja seharian dan seperti biasa mereka yang pernah berkhidmat di ibukota ini akan pergi kerja awal pagi dan balik lewat petang atau selepas maghrib. Jadi dalam sebulan sekali barulah jika tidak terlalu sibuk saya balik mengenguk kebun-kebun saya ini. 

          Saya sememangnya berniat untuk pulang bertani di kampong dan retirement plan saya.  Memandangkan beban tugas yang semakin meningkat dan orang tua isteri saya yang lanjut umur, saya bercadang untuk berhijrah balik ke kampong.  Mungkin desakan itu amat tinggi, saya memohon untuk berkidmat di Kampar, Perak.  Nasib menyebelahi saya dan syukur Alhamdulillah temuduga kurang dari 10 minit saya di tawarkan berkhidmat di Kampar, Perak.  Alhamdulillah, di takdirkan saya dapat bertugas di universiti di Kampar, Perak.  Walaupun gajinya kurang lumayan tetapi universiti ini memberikan saya ruang yang baik untuk saya balik ke kampong dan mengerjakan kebun saya ini.  Saya merasa teramat lega kerana untuk ke tempat kerja mengambil 7-10 minit tanpa sebarang kesesakan lalu-lintas.  Cuma terperanjat juga pagi-pagi sekumpulan kerbau melintas jalan. Hahaha...


          Keadaan kebun-kebun saya seperti biasa semak-samun tetapi saya berhasrat menbersihkannya.  Mungkin kalau di lakukan bersendirian saya akan mengambil masa yang agak lama.  Saya mencari pekerja di sekeliling kampong bagi membantu saya.  





Ketika ini mungkin kalau babi hutan menyorok pun tak nampak.  Saya bertekad untuk membersihkan dan melaksanakan projek ini dengan terbaik.

No comments:

Post a Comment