Thursday 21 August 2014

Penyelenggaraan Mesin

          Penggunaan mesin-mesin kecil ini dapat mempercepatkan kerja-kerja dan memudahkan kerja-kerja di kebun saya.  Saya sendiri pernah memotong rumput menggunakan sabit, mengali menggunakan cebak dan memotong pokok gunakan gergaji tangan.  Ia amat menyakitkan dan lambat tetapi waktu itu saya tidak berkemampuan.  Mesin juga seperti manusia yang perlu penjagaan.  Saya kerap juga ke kedai mesin untuk buat penyelenggaraan (maintenance).  Buat masa sekarang mesin rumput selalu memberikan masalah kerana kerap di gunakan.

          Kerja-kerja penyelenggaraan (maintainence) haruslah kerap di lakukan kepada mesin 2 lejang ini.  Minyak 2T harus di gunakan untuk memastikan injin tidak panas.  Tetapi jika berlebihan ia akan menyebabkan ‘spark plug’ tersumbat.  Ini perkara biasa jika di tanya kepada mereka yang biasa gunakan mesin rumput.  Oleh itu saya sentiasa membawa palam pencucuh lebih kerana saya tahu kebiasaannya ia merupakan masalah yang biasa di hadapi oleh pengguna mesin 2 lejang ini. Begitu juga dengan Power Sprayer saya bila 2-3 kali pakai dah kena tukar spark plug.


Spark plug yang kotor


Spark plug yang telah di gunakan dan tidak boleh di gunakan lagi

No comments:

Post a Comment