Tuesday 19 August 2014

Babi oh babi....

Kebun-kebun saya ini terletak di Kg Hj Arif, Temoh, Perak dan Kg Sg. Dadeh, Temoh Perak.  Kedua-dua kampong ini bersebelahan sahaja.  Atas dorongan dan sokongan dari rakan-rakan dan Jabatan Pertanian, maka saya memulakan kerja-kerja membersih semak samun, meratakan, membuang pokok-pokok hutan yang tumbuh sendiri, membuat jalan kebun, mengali parit dsn.


          Saya juga meminta nasihat orang kampong sekeliling kerana kampong di sini banyak ternakan seperti kambing, lembu dan kerbau tetapi yang menjadi masalah yang besar bagi kami ialah babi hutan.  Pelbagai cara orang kampong cuba seperti meletakkan rambut dari kedai gunting kerana kononnya ia akan masuk hidung mereka dan mereka tak suka tetapi di sini ia tidak berhasil.


Babi hutan di sini menjadi banyak apabila menularnya wabak JE dan orang cina yang selalunya mencari babi hutan tidak lagi berminat.  Babi hutan membiak dengan cepat dan ia merosakan tanaman.  Pokok-pokok yang kecil di cabut dan di gali untuk mendapatkan cacing, makanan kegemaran mereka.  Puas orang kampong cuba pelbagai cara tetapi kurang berjaya.  Kalau masuk seekor tu takpe, sekali datang dengan ahli keluarga pulak tu, dari yang besar, sedang dan kecil-kecil datang berkelompok. 

Seorang pakcik di sini nyatakan agar saya gali parit di sekeliling kebun.  Ada yang menyarankan pagar dengan pagar berduri.  Saya pagar dengan pagar duri tetapi saya dapati dari kesan tapak dan lumpur pada duri dawai tersebut babi hutan ini pandai.  Pagar duri itu mereka dapat lalu dan tidak menjejaskan kulit mereka. Babi-babi ni gali di bawah pagar duri tersebut untuk masuk ke kebun saya.

          Seorang rakan dn juga orang kampong sini nyatakan buat parit yang dalam dan ban yang tinggi.  Saya mengambil keputusan untuk mengali parit yang dalam dan membuat  “ban” kata orang kampong yang sebenarnya ialah “bank” seperti “river bank”.  Ban ini saya buatkan agak tinggi dan jarak ban ini dan kedalaman parit ialah 7 kaki.  Di harapkan dengan parit ini dapat mengelak babi dari memasuki kebun saya.

          Kerja-kerja lain seperti membuat jalan kebun dan memagar juga saya laksanakan dengan pekerja dan secara kontrak.  Pagar saya gunakan kerana di kebun saya yang tidak boleh di gali parit yang dalam kerana takut orang kampong yang lalu di situ tidak nampak, termasuk dalam parit. Dah le parit tu kedalaman 7 kaki termasuk ban tadi..... sesekali tengok macam liang lahat pulak... 

No comments:

Post a Comment