Tuesday 19 August 2014

Peralatan yang Memudahkan

          Kerja-kerja pertanian boleh di lakukan dengan tulang 4 kerat tetapi dengan kemudahan teknologi di zaman moden ini pelbagai mesin-mesin telah di cipta bagi memudahkan kerja-kerja tersebut.  Saya juga telah membeli mesin-mesin tersebut bagi kegunaan di kebun agar kerja-kerja dapat di laksanakan dengan cepat dan lebih efficient.  Terdapat juga mesin yang di berikan oleh Jabatan Pertanian.


          Sebagai petani moden, saya melakukan kerja dengan menggunakan mesin-mesin kecil yang senang di kendalikan.  Mesin-mesin ini banyak membantu untuk menpercepatkan kerja-kerja bertani ini.  Walaubagaimanapun, mesin-mesin ini hendaklah di jaga dan kita hendaklah tahu masalah dalam menggunakannya.  Kebanyakkan mesin saya ini menggunakan injin kerana ia lebih kuat dan tidak memerlukan sumber eletrik.  Cuma sekarang ini harga bahan api seperti petrol juga telah naik dan mahal.  



3 buah mesin rumput – sandang dan tolak


Penyembur racun dan baja cecair menggunakan bateri


Pengasah atau ‘Grinder’


Mist Power Sprayer
(maaf termasuk gambar kaki saya pulak)



Auger atau pengali bersama augerbit

(saya pernah gunakan cebak untuk mengali lubang, melelas/melecit kulit tangan dan menggunakan tenaga yang banyak)



No comments:

Post a Comment