Saturday 30 August 2014

Dilemma Kemarau dan Hujan


Sebagai seorang petani kita  mengharapkan iklim menyebelahi kita.  Walaubagaimanapun Allah menentukan segalanya.  Pada awal tahun ini keadaan kering yang panjang menyebabkan ramai yang mengeluh.  Saya ketika itu telah meracun pokok sawit yang telah tua dan rosak itu.  Sedikit demi sedikit kebanyakan pokok tersebut telah mati dan mereput.



            Seperti biasa yang di lakukan oleh penanam sawit di sini apabila ia telah mati hendaklah di bakar kerana ia akan menjadi baja dan menerangkan kebun.  Saya telah mengupah pekerja Indon untuk melaksanakannya.  Keadaan yang kering menyenangkan beliau membakar pokok-pokok tersebut.  Telah 4 bulan saya menunggu untuk pokok tersebut mati.


Pokok sawit mula mati dan kering


            Belum pun 2 pokok yang di bakar, orang kampong telah datang dan menyarankan agar ianya di padamkan.  Memang benar baru bakar 2 pokok pokok ketiga telah juga terbakar, maka kami pun cepat-cepat memadamkan api.  Pekebun tadi kata telah banyak kes berlaku dan jiran yang kebun nya terbakar meminta pampasan.  Maka terpaksalah saya tunggu sehingga hujan turun.




            Pertengahan bulan Ogos hujan telah mula turun, walaupun ramalan kaji cuaca kata panas sehingga akhir bulan September.  Saya pun memanggil kembali pekerja Indon tadi dan beliau pun cuba membakar.  Kali ini amat susah kerana pelepahnya basah, api lambat untuk menyala.  Bakar 4-5 pokok hujan setiap petang turun.... maka di tangguh untuk minggu berikutnya.  Kini masih lagi proses membakar pokok-pokok tersebut dan saya juga meracun di bawah pohon-pohon ini kerana pada musim hujan rumput-rumpai serta anak pokok cepat tumbuh.  Inilah dilemma seorang pekebun, rintangan yang tidak dapat di elakkan.  Berdoa sahajalah, moga-moga segala yang di rancang dapat dilaksanakan dengan mudah, InsyaAllah...

No comments:

Post a Comment