Friday 9 January 2015

STOK ANAK POKOK SAMPAI

          Anak-anak pokok limau purut dan kasturi sukar di dapati di Perak.  Mungkin di sebabkan permintaan pokok herba ini tidak menjadi pilihan penanam/petani di sini. Saya pada mulanya ingin membeli dari Sg Buloh, Selangor.  Rakan saya yang penjual anak-anak pokok buah-buahan menasihati saya agar membeli dari Muar, Johor kerana mereka pun beli dari sana juga.  Kalau nak beli 5-10 pokok beli saja di Sg Buloh tapi kalau dah mencecah 1,000 pokok adalah lebih murah di beli dari sana.

          Alhamdulillah, saya pun berasal dari Muar, Johor jadi tidaklah susah untuk mendapatkan bekalan.  Memang di akui di Muar terdapat berpuluh kalau tidak beratus 'nursery'yang membekalkan pelbagai pokok dari buah-buahan sehingga bunga-bungaan.  Saya memesan lebih dari 3 minggu untuk mereka mengaturkan pengangkutan ke Temoh, Perak.  Bayaran hendaklah di bayar dahulu. Cemas juga rasanya apabila bayaran dah di buat tapi pokok belum sampai-sampai.   Akhirnya sampai juga anak-anak pokok limau ini.


Lori mengangkut anak pokok limau telah tiba di kebun saya.


Kerja-kerja memunggah anak pokok limau kena berhati-hati
supaya tidak tercabut dari polibeg


Anak-anak pokok mesti disusun dengan rapi agar boleh mengiranya nanti


Kelendan lori sedang mengira jumlah keseluruhan anak pokok limau yang 
di hantar kekebun saya.

1 comment: