Sunday 20 December 2015

LAWATAN KE MALDIVES

          Pada tahun ini, saya berpeluang untuk pergi ke Maldives untuk menghadiri dan membentangkan satu kertas penyelidikan.  Saya amat teruja kerana saya di beritahu negara ini mempunyai pulau-pulau yang terindah di dunia.  Sebelum ini yang saya kira tercantik adalah di Semporna, Sabah seperti di Pulau Mabul.  Saya menaiki kapalterbang MAS dan terpaksa terbang ke Colombo, Sri Langka sebelum ke Male, Maldives.


Saya dan rakan karib Mr Chong Chee Keong menikmati minuman
pagi di Colombo Airport, Sri Langka

          Setiba kami di Maldives Airport, kami terperanjat kerana pulau itu hanya untuk airport sahaja.  Kami terus di arahkan ke jeti dari pulau airport ke Male(satu pulau lagi) iaitu ibu negara Maldives.  Kami tinggal di Male dan keesokkan nya kami di jemput ke Maldives University.  Kami telah melawat sebuah sekolah berdekatan dan kami di arak ke Maldivies University.




Peserta dari Malaysia, Turkey, India, Australia, Bangladesh,
Pakistan, United Kingdom dll

          Banyak aktiviti yang kami jalankan selain menghadiri seminar termasuk lawatan dipulau-pulau lain (maaf tak ingat nama-mana pulau tu), makan malam di Bandos Island,   Yang pengting saya nikmati pemandangan yang cantik dan makanan yang enak dan Halal. Saya ingin ingatkan sebelum memasuki Maldives, kita diingatkan bahwa negara ini adalah negara Islam, di larang membawa masuk babi dan arak.  Saya juga merasa amat selamat dan senang berkommunikasi kerana hampir kesemua penduduk Maldives boleh bertutur bahasa Inggeris.


Air laut yang amat jernih dan biru 
Disinilah boleh nampak blue ocean......


Open Sea Swimming Pool

          Terdapat banyak kenangan manis di sana, tapi blog ini adalah coretan saya mengenai pertanian, jadi cukuplah sampai di sini.  Sekarang Airasia telah menawarkan harga yang amat rendah jika ingin ke sana.  Jom pergi beramai-ramai.  Saya juga ingin kesana lagi, InsyaAllah....

No comments:

Post a Comment