Saturday 8 August 2015

LEPAS BANJIR, KEMARAU PULA

      Pada akhir tahun 2014, kita dapati banyak kawasan di Semenanjung Malaysia mengalami banjir.  Bencana ini melanda banyak negeri seperti di Perak, Kedah, Johor,Kelantan dan Terengganu.  Negeri yang paling teruk di landa ialah Kelantan.  Rakan-rakan saya yang balik semasa bercuti terperangkap di Kuala Krai sehingga seminggu.

      Walaubagaimanapun, selepas kejadian banjir tersebut,kita di landa dengan kemarau pula.  Ini kebiasaan kerana nak keringkan banjir tadi tetapi kali ini musim kemarau berpanjangan dari bulan dari bulan Januari hingga bulan Julai.  Jadi saya terpaksalah kerahkan pekerja bangla saya untuk menyiram.  Jabatan Pertanian mengarahkan saya agar bersihkan kebun  agar tiada rumput dan harus terang di kebun saya.  Saya memikirkan di bulan yang kering ini, akan menambahkan kekeringan di tanah.  Jadi saya mengambil keputusan dengan hanya memotong rumput- rampai agar tidak semak dan rumput tersebut dapat mengekalkan kelembabpan tanah.  Setiap dua hari saya dan pekerja terpaksa menyiram jika hujan tidak turun.  


Saya tidak gondolkan seperti di sarankan sehingga tiada rumput langsung


Saya hanya menebas agar kelembabpan dapat di kekalkan
terutamadi musim kering ini


Sudah bersih tapi masih ada rumput dan teduhan dari pokok gaharu



Harap Jabatan tidak murka.....


No comments:

Post a Comment