Monday 9 February 2015

BAJA DAN PERTUMBUHAN POKOK

          Apabila lawatan dari pegawai dari Jabatan Pertanian Titi Gantung memberikan nasihat, saya menurut apa yang di cadangkan.  Dia mencadangkan agar pembajaan di lakukan agar pokok dapat nutrisi yang mencukupi. Baja organik di fikirkan terbaik bagi anak-anak pokok ini. Saya cuba menggunakan baja organik yang telah di proses kerana saya takut baja organik seperti tahi ayam yang belum di proses akan mendatangkan penyakit seperti kulat dsn.

          Ternyata nasihat yang di berikan oleh En Salleh Jali mendatangkan hasil yang memuaskan.  Dua bulan selepas pembajaan di ikuiti dengan hujan yang berterusan, anak-anak pokok telah mengeluarkan tunas dan daun yang baru.  Pembesaran juga di lihat lebih cepat membesar dengan daun-daun yang lebih besar dan lebar.  Pada asalnya anak-anak pokok ini hanya bersaiz 6-8 inci sahaja dan sekarang ada yang mencapai sehingga 1.5 kaki.


Banyak tunas baru


Pokok nampak lebih subur


Daun-daun lebih besar dan lebar 




Anak pokok menjadi tinggi dengan cepat


1 comment:

  1. salam tuan, saya berminat bertukar2 pendapat dengan tuan. saya juga menanam limau purut. Boleh saya dapat HP no. tuan?

    ReplyDelete