Monday 2 February 2015

MESIN MULA MERAGAM

          Penggunaan mesin boleh membantu mempercepatkan kerja-kerja di kebun.  Saya menggunakan mesin auger untuk mengali lubang untuk menanam anak-anak pokok limau.  Bila anak-anak pokok sampai, saya membiarkan beberapa minggu agar anak-anak pokok ini dapat menyuaikan dengan keadaan di kebun saya.  Maklumlah di nursery anak-anak pokok ini di belai dan dalam teduhan.  Apabila di kebun ia akan di dedahkan dengan panas matahari yang terik.  Jadi proses ini perlu dilakukan untuk menguji ketahanan anak-anak pokok ini.


Penyediaan tanah untuk tanaman baru


Mesin Auger tidak berfungsi dengan lancar


          Anak-anak pokok ini saya tanam dengan jarak 6-8 kaki sahaja kerana memandangkan saya akan memotong dahan-dahan tersebut nanti.  Bagi pokok limau purut daun-daun nya menjadi bahan untuk dipasarkan dan bukan buahnya.  Bermulakah kerja-kerja untuk menanam anak-anak pokok di kebun ini. Walaubagaimanapun setelah kurang dari 10 lubang mesin auger tidak dapat berfungsi dengan baik.  Mesin tidak mempunyai 'power' untuk  mengali.  Alternatifnya, terpaksalah saya mencari cebak dan mengali menggunakan tangan secara manual sahaja.


Menggunakan cara manual mengali gunakan cebak


Nampak nya mesin auger terpaksa di rehatkan 


Proses menanam tetap di jalankan.
Dengan kekuatan 3 orang secara manual hanya dapat menanam 
98 pokok sahaja dalam sehari. 



No comments:

Post a Comment