Monday 25 January 2016

LAWATAN DARI JABATAN PERTANIAN

          Saya dapati bahawa saya amat berkurangan dalam segi pertanian.  Walaupun saya mempunyai kepakaran dalam bidang kewangan tetapi saya perlu mempelajari berbagai ilmu jika ingin menceburi bidang pertanian ini.  Saya telah membuat beberapa lawatan di Jabatan Pertanian Tapah dan berjumpa dengan beberapa pegawai di sana.  Diantaranya ialah En.Raduan,  Cik Fathin dan Cik Miza.  Saya memerlukan input-input seperti khidmat nasihat serta bantuan bekalan seperti baja dan racun.  Saya juga memperlawa mereka ke kebun saya di Temoh, Perak.  Alhamdulillah, mereka telah sampai ke kebun dan melihat sendiri hasil kerja saya ini.

          Selain dari pegawai dari Jabatan Pertanian Tapah, seorang lagi rakan En Mohamad Salleh Jali juga telah datang dan memberikan kata-kata rangsangan dan tunjuk ajar.  Ribuan terima kasih saya ucapkan kepada mereka ini.


Cik Fathin dari Jabatan Pertanian Tapah


Salah seorang pelajar praktikal di JPN Tapah


Saya menerangkan ragam pokok timun 


Saya mengutip timun walaupun ketika itu hasilnya kecil sahaja


Cik Fathin melawat salah satu kebun limau purut saya 


En Mohd Saleh Jali dari Jab. Pertanian
Chenderong Balai


Melihat sendiri salah satu kebun yang belum 
pernah di lawati - kebun limau purut dan limau kasturi

No comments:

Post a Comment